Základní škola Brno, Masarova 11, př.org.
Roční plán školy pro školní rok 2019/2020
Východiska
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2019 – 2023
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
Školské zákony, rámcový vzdělávací program základního vzdělávání
Školní vzdělávací program Naše škola – příležitost pro všechny
Koncepce rozvoje školy 2015 - 2020
Koncepce obecné školství ve městě Brně do roku 2020
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy JmK 2016 – 2020
MAP rozvoje vzdělání ve městě Brně – návrh priorit do roku 2023
Vyhodnocení koncepce školy, ročního plánu školy za uplynulý rok, individuálních pohovorů se zaměstnanci
Vlastní hodnocení školy, analýzy stránek školy a kultury školy
Úkoly zadané zřizovatelem
Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj
Standardy pro daný typ školy
Rozbor hospodaření školy za poslední kalendářní rok
Závěry a opatření z kontrol nadřízených orgánů
Závěry pedagogických rad, skupin předmětů, školské rady
Názory a doporučení zaměstnanců, rodičů a žáků
Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI 2014 - 2020
Plán hlavních úkolů ČŠI na školní rok 2019 – 2020
Struktura ročního plánu
Obecné cíle vzdělávání
Poslání školy, cíle vzdělávání
Výchovná činnost školy
Vzdělávací činnost školy
Hospodářská činnost školy
Řídicí a personální činnost
Kontrolní činnost
Klima školy
Obecné cíle vzdělávání
V nejobecnější podobě vidíme smysl vzdělávání prostřednictvím čtyř jeho hlavních cílů.
Osobnostní rozvoj přispívající ke zvyšování kvality lidského života
Udržování a rozvoj kultury jako soustavy sdílených hodnot
Rozvoj aktivního občanství vytvářející předpoklady pro solidární společnost, udržitelný rozvoj a demokratické vládnutí
Příprava na pracovní uplatnění
Při vzdělávání našich žáků se zaměříme zejména na
- komplexní rozvoj osobnosti člověka
- získání všeobecného vzdělání
- pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a sociální soudržnosti
- pochopení a uplatňování rovnosti žen a mužů ve společnosti
- utváření vědomí národní a státní příslušnosti
- poznání světových a evropských kulturních hodnot
- získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
Poslání a cíle naší školy:
- Poskytnout žákům kvalitní vzdělání v souladu se školským zákonem. Motivovat žáky k celoživotnímu vzdělávání, připravovat je pro další studium i pro život. Systematicky kultivovat individuální kompetence každého jedince, rozvíjet jeho osobnost. Učit děti samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat, ale zároveň je učit slušnému chování, zaměřit se na rozvoj elementárního etického cítění. Vést žáky k empatii, ohleduplnosti k jiným lidem, toleranci, učit je žít společně s ostatními.
- Klást důraz na diferenciaci a individualizaci výuky. Věnovat se jak žákům nadaným, tak žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Nabídnout žákům vhodné volnočasové aktivity podle jejich zájmů a věku v rámci Centra volného času tak, aby škola byla otevřená pro děti i v odpoledních hodinách po skončení výuky a byla centrem života městské části.
- Zaměstnancům školy umožnit jejich seberealizaci, podporovat jejich stálý rozvoj, podporovat další vzdělávání, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, vytvářet pro všechny přátelskou atmosféru a tvůrčí ovzduší.
- Zkvalitňovat oblast řízení školy v oblasti organizační, ekonomické a personální.
- Dokázat tvořivě reagovat na změny prostředí, realizovat kurikulární změny, průběžně provádět evaluaci školy.
- Svým systematickým směřováním ke kvalitě být školou atraktivní pro žáky, jejich rodiče i zaměstnance.
Výchovná činnost školy – trvalé cíle
- Učit žáky samostatnosti, vést k vytváření vlastních názorů, práci v týmu, v páru i skupině, k individuální odpovědnosti. Podporovat činnost žákovského parlamentu a vytvářet podmínky pro jeho činnost
- Individuálně přistupovat k žákovi. Úzce spolupracovat s rodiči žáků se špatným přístupem ke vzdělávání a žáků dlouhodobě neprospívajících.
- Urychlovat proces socializace nových žáků a žáků z národnostních menšin do třídních kolektivů a zapojení do aktivit školy.
Zajistí: třídní učitelé a vyučující, vedení školy
- Spolupracovat se zákonnými zástupci:
- zajišťovat trvalý a plynulý přenos informací, využívat poradenských služeb ŠPP ,
- při předávání a poskytování informací respektovat Nařízení Evropského parlamentu a rady EU 216/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů (GDPR)
Zajistí: vedení školy, ŠPP, třídní učitelé, vyučující
Hlavní cíle v oblasti výchovy v tomto školním roce
- Stále se zdokonalovat ve vedení třídnických hodin (domečků), zaměřit se na II. stupeň.
- Na 1. stupni pěstovat v dětech pracovní návyky, na 2. stupni je dále rozvíjet.
- Spolupracovat s různými charitativními organizacemi, učit děti sounáležitosti s potřebnými.
- Dbát na příjemné estetické prostředí ve škole, spolu se žáky jej vytvářet. Zkvalitnit estetické prostředí ve třídách II. stupně.
- Prohlubovat sounáležitost žáků se školou.
Prostředky k dosažení cílů
- Ve všech ročnících základní školy organizovat společné pobyty třídy mimo školní budovu – školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovně branné a kulturní pobyty na II. stupni, školní výlety apod.
- Využívat symbolů školy – trička, vaky, masaříci, masaráci.
Hlavní cíle v oblasti rozvoje žáka ke zdravému životnímu stylu v tomto školním roce
- Podporovat pohybové aktivity a zdravé návyky žáků.
- Zaměřit se na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků.
- Zajistit žákům dostatek pohybu během přestávek i při tělovýchovných chvilkách během vyučovacích hodin. Za příznivého počasí zajistit pobyt žáků o přestávce mimo budovu školy. Sledovat psychohygienické podmínky výuky, zaměřit se na jejich dodržování pedagogy.
Prostředky k dosažení cílů
- V tělesné výchově se zaměřit na žáky, kteří mají problém s pohybem. Vhodně je motivovat, ocenit i malý pokrok, nesrovnávat jejich výkon s ostatními.
- Do hodin zařazovat relaxační tělovýchovné chvilky i ve třídách II. stupně.
- Na chodbách zlepšit vybavení hracích a relaxačních koutků.
- Podporovat a propagovat nabídku školní kuchyně se zdravými dopoledními svačinkami. Zajistit účinnou kontrolu kvality školního stravování včetně dietního stravování.
- Nadále pořádat a vylepšovat projektové dny První pomoc, Dopravní výchova, Zdravé stravování, Sportovní a olympijské dny apod.
- Využívat programy, které přispívají ke zdraví dětí např. Ovoce, mléko do škol apod.
Hlavní cíle v oblasti ochrany žáků před sociálně patologickými jevy v tomto školním roce
- Předcházet sociálně patologickým jevům, školní neúspěšnosti, záškoláctví.
- Zajistit úzkou spolupráci všech pedagogů navzájem a se ŠPP.
- Zajistit poradenskou činnost pro rodiče podle jejich potřeby.
- Vytvořit kvalitní, inovativní Minimální preventivní program školy s jasně vymezenými cíli.
Prostředky k dosažení cílů
- Vést žáky k přátelským vztahům ve třídě, vzniklé problémy řešit bez prodlení, úzce spolupracovat s rodiči, využívat smlouvy se žáky, doučovat slabší žáky, individuálně se věnovat integrovaným žákům.
- Zaměřit se na dosažení dostatečné efektivity primárně preventivních aktivit školy a minimalizovat tak rizika spojená s výskytem rizikového chování žáků.
- Využívat domečků k řešení problémů ve třídě - přizvat pracovníka z ŠPP nebo vedení školy.
- Pro žáky organizovat besedy s odborníky na téma nebezpečí a zneužívání sociálních sítí již od 3. ročníku.
- V 5. ročníku organizovat besedy s youtubery.
- Při práci s problémovými žáky využívat smlouvy s žáky (individuální výchovné plány).
Vzdělávací činnost školy – trvalé cíle
Zvýšit kvalitu vzdělávání, zejména na 2. stupni základního vzdělávání.
Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Postupně zavádění předmět Technika a dle výsledku ověřování jej zařazovat do ŠVP.
- Při plnění hlavních cílů a úkolů se zaměřit na rozvoj klíčových kompetencí žáků.
- Využívat všech dispozic žáků. Při volbě vyučovacího stylu působit na všechny inteligenční složky žáků (logicko – matematickou, jazykovou, prostorovou, tělesně pohybovou, hudební, intrapersonální a interpersonální).
- Využívat prvky emoční inteligence (empatie, sebemotivace, sebeuvědomění).
- Při výuce důsledně uplatňovat nejen Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů (znalost, porozumění, využití, analýza, syntéza, hodnocení), ale afektivní taxonomii (vnímání, reagování, hodnocení, zahrnutí hodnot, zvnitřňování)
- Zabývat se strukturou hodiny – motivací, stanovením cílů hodiny, hodnocením a sebehodnocením.
- Zabývat se školním hodnocením žáků a tuto dovednost zlepšovat. Dosahovat všech základních vlastností pedagogického hodnocení (cílenosti, systematičnosti, efektivity a informovanosti) v racionální míře. Využívat všech možností k hodnocení. Používat více individuálně formativní hodnocení. Vést žáky ke schopnosti sebehodnocení a vedení hodnotících listů. Při hodnocení žáků vycházet zejména z jejich výkonů během celého klasifikačního období, vést žáky k nutnosti systematické přípravy.
- Na pedagogických radách provádět čtvrtletní analýzu výsledků (zejména extrémy v chování a výsledky potenciálně neúspěšných žáků).
Zajistí: vedení školy, vyučující
Hlavní cíle v oblasti vzdělávání v tomto školním roce
- Na 1. stupni pokračovat ve formě daltonské výuky s týdenními plány.
- Podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti a rozvoj mluveného projevu. Do výuky zavádět čtenářské dílny.
- Prostřednictvím metody Global Storylines poskytnout žákům možnost učit se pomocí příběhu.
- Zaměřit se na rozvoj matematické a přírodovědné gramotnosti.
- Systematicky využívat testů Kalibro, popřípadě jiných forem evaluace a připravovat žáky na tento způsob práce.
- Zpracovat průřezová témata ve formě projektového vyučování.
- Využívat možnosti doplnit klasické vyučování e-learningem.
- Podporovat zájem o kulturu a historii naší země.
- Podporovat u žáků kreativní myšlení.
- Vytvořit profil absolventa naší školy.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabízet žákům zajímavé úkoly, podporovat jejich přirozený zájem. Do výuky více zařazovat pokusy, využívat chemické a fyzikální učebny. Pravidelně navštěvovat planetárium, VIDA – park, technické muzeum ….
- Vyhledávat a zapojovat do výuky odborníky z řad rodičů.
- Testy KALIBRO zadávat žákům před přijímacími zkouškami na střední školy v 5. a 9. ročníku. Pokračovat ve vlastní evaluaci ve 3., 5., a 9. ročníku.
- Organizovat promyšlené projektové vyučování.
- Organizování večerních divadelních představení a exkurzí po pamětihodnostech ČR.
- Těžiště osvojení a procvičení učiva zaměřit na práci žáků ve škole během vyučování, snížit zatěžování žáků a jejich rodičů domácí přípravou.
- Zaměřit se na spolupráci vyučujících s asistenty a provádění podpůrných opatření.
- Zaměřit se na realizaci mediální výchovy.
- Podporovat vzájemné hospitace vyučujících, kolegiální poradenství, mentoring, ukázkové hodiny.
- V českém jazyce na I. stupni se zaměřit na vyjadřovací a komunikační schopnosti žáků, rozvoj slovní zásoby a mluvený projev. Podporovat i nadále čtenářskou gramotnost, čtenářské dílny i čtenářské deníky. Navštívit knihovny a dostatečně podporovat zájem o vlastní četbu. Pokračovat v návštěvách brněnského divadla Radost a snažit se zapojovat dramatickou výchovu více do výuky. Pořádat recitační soutěže a účastnit se literární soutěže Náš svět. S žáky 5. ročníku se zapojit do soutěže Babylon a tím ověřit schopnost dětí pracovat s textem. Pokusit se projektem Voděnka propojit práci dětí na 1. a 2. stupni. Na závěr 3. a 5. ročníku získat evaluačními testy zpětnou vazbu o zvládnutí učiva. Na II. stupni pokračovat v návštěvách divadelních představení, pořádat pro žáky soutěže – recitační, Babylon, Olympiáda v českém jazyce. Čtenářskou gramotnost rozvíjet s žáky ve čtenářských dílnách, vést žáky k mluvenému projevu (referáty o knize, slohová mluvní cvičení). Pro všechny ročníky organizovat výukové programy v městské knihovně. Žákům devátých ročníků nabídnout přípravu před přijímacími zkouškami v zájmovém útvaru, popř. nabídnout týdenní přípravný kurz.
- V matematice na I. stupni se zaměřit na rozvoj matematické a finanční gramotnosti. Systematicky využívat testů Kalibro a připravovat žáky na tento způsob práce. Využívat výpočetní techniku (počítače, tablety) a internet. Vytvářet ročníkové, třídní projekty v rámci finanční gramotnosti (zjistit možnosti zapojení se do projektů finanční gramotnosti realizovaných bankami a finančními poradci). Zapojovat se do tradičních soutěží a olympiád – Klokánek, Pythagoriáda, Mateso, logická a matematická olympiáda. Zavádět poznatky Hejného matematiky formou webinářů a školení. Hodnocení 3. a 5. ročníku pomocí evaluace. Na II. stupni zařazovat do hodin matematiky prvky Hejného matematiky. Vést žáky k účasti na soutěžích Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Logická olympiáda. Ve fyzice na II. stupni zavádět badatelské vyučování. V informatice zavádět vyučování formou e – learningu. Představovat žákům práci s 3D grafikou, využívat 3D tiskárny. Uspořádat fotografickou soutěž.
- V tělesné výchově na I. stupni V tělesné výchově na I. stupni pokračovat v plnění disciplín olympijského víceboje, pokračovat ve spolupráci s Českým atletickým svazem. Využívat netradiční pomůcky a formy ve výuce. Pokračovat ve spolupráci s atletickým klubem AK Olymp Brno. Organizovat sportovní přípravky. Účastnit se soutěží rozvíjejících všeobecnou pohybovou zdatnost dětí. Organizovat mezitřídní utkání a turnaje v kolektivních sportech. Na II. stupni zachovat účast žáků v tradičních sportovních soutěžích, pořádat soutěže ve škole – vánoční turnaj v míčových hrách, soutěže ve šplhu, stolním tenise, skoku do výšky. Uspořádat olympijský den, branný den a lyžařské týdenní kurzy. Připravit a vést žáky na sportovně- brannou soutěž Battlefied.
- V hudební výchově na I. stupni se aktivně účastnit workshopů s Filharmonií Brno. Pokračovat ve využívání interaktivních tabulí ve výuce a více se zaměřit na metodu aktivního poslechu. Všem žákům poskytnout dostatek prostoru k seberealizaci. Na II. stupni uspořádat školní pěveckou soutěž pro žáky II. stupně, pokračovat v aktivním poslechu s porozuměním, vychovávat k toleranci k různým hudebním stylům, při rozvoji pěveckých dovedností a technik využívat kvalitní současnou tvorbu s využitím českých i cizojazyčných písní.
- V přírodovědě a vlastivědě se na I. stupni zaměřit na rozvoj přírodovědné gramotnosti. K tomu využívat výpočetní techniku, pracovní listy, encyklopedie. Vytvářet ročníkové a třídní projekty dle tematických plánů a státních svátků. Zaměřit se na 30. výročí Sametové revoluce. Pořádat pro žáky přírodovědné soutěže a navštěvovat výukové programy – Vida, Anthropos, Planetárium, Stránská skála, Den vědy.
- V přírodopisu na II. stupni pokračovat v projektech – Herbář, Geologické éry. Vést žáky k účasti v soutěžích - Přírodovědný klokan, Biologická olympiáda. Zařazovat do výuky vhodné výukové programy – Seiferos, Dospívání, Kamenačky, FN Brno. V rámci mezipředmětových vztahů Nj/Př uskutečnit exkurzi do vídeňského Domu moře. Zavádět badatelské formy výuky. Ve výchově ke zdraví se na II. stupni zaměřit na projekty zaměřené na První pomoc a Ochranu člověka za mimořádných událostí.
- V anglickém jazyce uspořádat zájezd do spřátelené školy v Leedsu. Vyslat žáky na výměnný pobyt do Bilbaa. Testovat žáky v 3. a 5. ročníku. Pokračovat v metodě CLIL v matematice. Uspořádat konverzační soutěž a vyslat žáky do dalších kol. Umožnit žákům přípravu na mezinárodní cambridgeské zkoušky YLE, popř. KET.
- V německém jazyce uspořádat konverzační soutěž z německého jazyka. Zorganizovat dva výjezdy do Vídně (první ve spolupráci s přírodopisem na podmořský svět a vánoční trhy; druhý na návštěvu vídeňského letiště s programem). Pokračovat ve snaze o spolupráci se školou ve Stuttgartu. Nabídnout možnost certifikátu A2 pro deváté třídy z rakouského institutu. Prohloubit kompetence čtení s porozuměním a poslechu na autentických materiálech.
- V zeměpise zařazovat různé formy výuky (projektová, skupinová). Výuku obohacovat exkurzemi - Planetárium, VIDA, Planeta 3000, Osvětim. Pořádat soutěže - zeměpisná olympiáda. V projektech se zaměřit zejména na poznávání cizích zemí a přírodních zvláštností. V zeměpisném semináři prohlubovat znalosti žáků, obohacovat hodiny projekty - Cestovní kancelář, Letem světem, Cesta kolem světa.
- V dějepise vést žáky k účasti v Dějepisné olympiádě. Výuku doplnit exkurzí do Prahy a koncentračního tábora Auschwitz-Birkenau Vytvoření mezioborového projektu k 30. výročí sametové revoluce. Klást důraz na moderní dějiny. Ve výchově k občanství spolupracovat na projektu Jeden svět.
- V chemii vést žáky k účasti v Chemické olympiádě, soutěži Hledáme mladého chemika a korespondenční soutěži KORCHEM. Výuku zpestřit návštěvou Vidy, badatelskými prvky.
- Ve výchově k občanství bude kladen důraz na mediální výchovu, žáci prožijí v každém ročníku něčím specifickou exkurzi.
- V pracovních činnostech spolupracovat se SŠSE Trnkova.
- Ve výtvarné výchově na I. stupni v letošním školním roce plánují žáci 1. ročníku navštívit výstavu v blízké galerii Líšeňská pasáž MČ – Brno, Líšeň na ulici Jírova. 2. a 3. ročníky navštíví Zetor Gallery nebo Moravskou galerii Brno. Vyšší ročníky si vyberou z nabídky brněnských galerií. V dubnu se žáci celé školy společně zapojí do výtvarné soutěže ke Dni Země a opět vyzdobí výkresy společné prostory školy.
- V pracovních činnostech na I. stupni se děti 4. ročníku budou celoročně starat o vyvýšené záhony. Mohou se těšit na badatelské aktivity ze světa rostlin, půdy a vody. Ostatní děti mohou využívat vyvýšené záhony k pozorování a zábavným aktivitám díky kartičkám diferencovaného učení, lupám a školnímu mikroskopu při výuce prvouky a přírodovědy, výtvarné výchovy.
- V tomto roce plánujeme společně se třídami II. stupně pokračovat ve výrobě keramické mozaiky draka, která bude nainstalována na chodbě před odbornou učebnou VV.
Hlavní cíle v oblasti zkvalitňování výuky cizích jazyků v tomto školním roce
- Pokračovat ve spolupráci s jinými zeměmi v rámci projektu Erasmus+.
- Podporovat zahraniční výjezdy žáků a učitelů, využívat nabídnutých možností.
- Pokračovat v přípravě žáků ke zkouškám YLE, KET.
- Uplatňovat ve vyučování a ve ŠD metodu CLIL.
- Zkvalitňovat výuku jazyka prostřednictvím rodilého mluvčího.
- Aktivně si procvičit znalosti jazyka při výletech do německy mluvících zemí.
- Nové znalosti aplikovat na příklady z praktického života.
- Rozlišovat aktivity zaměřující se na přesnost (accuracy) a plynulost (fluency).
- Rozvíjet jazykovou gramotnost žáků, včetně produktivních dovedností, prostřednictvím jejich častého vystavení cizojazyčnému prostředí – zapojení rodilého mluvčího do výuky, jazykové pobyty v zahraničí, rozvoj jazykové gramotnosti žáků napříč vzdělávacími obory (CLIL).
- Posilovat účelné střídání různorodých metod i forem výuky v oblasti jazykové gramotnosti, a to s důrazem na využití aktivizujících metod výuky a s uplatněním znalostí a dovedností žáků z praktického života.
- Zvyšovat kvalitu diferencované a individualizované výuky pro zvyšování jazykové gramotnosti žáků, včetně širšího uplatnění vzdělávacích strategií zaměřených na jazykově nadané žáky (např. projektová výuka apod.) a na žáky se slabými vzdělávacími výsledky.
Prostředky k dosažení cílů
- Žáci 5. a 7. ročníku, kteří se přihlásí, budou skládat na konci školního roku zkoušky YLE, PET. Nabídnout složení zkoušek i žákům vyšších ročníků.
- Zorganizovat výměnný pobyt se školou ve Španělském Bilbau.
- Uspořádat jazykově poznávací zájezd do SRN.
- Zorganizovat výjezd žáků do Anglie.
Hlavní cíle v oblasti podpory rozvoje ICT na škole v tomto školním roce
- Využívat informační a komunikační techniku ve výchovně vzdělávacím procesu (e-learningové prostředí, výukové programy pro interaktivní tabule a tablety, internet jako zdroj informací).
- Zvyšovat znalosti a dovednosti pedagogů při práci s informačními technologiemi.
Prostředky k dosažení cílů
- Dokončit vybavení školy dataprojektory a interaktivními tabulemi.
- Využívat e-learningového vyučování ve vyšších ročnících.
- Zadávat úkoly, k jejichž splnění je potřebná znalost informačních technologií.
- Umožnit pedagogům další vzdělávání v této oblasti. Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
- Využít možnosti online služeb ICT pro vytěžování a sdílení dat.
- Dbát na základní hygienu, ergonomii a vyváženost využití ICT.
- Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
Hlavní cíle v oblasti posilování a rozvíjení přírodovědného a technického vzdělávání v tomto školním roce
- Využívat ve výuce moderních technologií, zatraktivnit výuku, motivovat žáky, probudit v nich zájem o další studium.
- Využívat odborné učebny.
- Více se zaměřit na praktické pokusy a úkoly.
- Podporovat žáky nadané a se zájmem o tyto obory – olympiády, konzultace.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabídnout a realizovat vhodné exkurze.
- Rozšířit nabídku nepovinných předmětů a kroužků CVČ.
- Motivovat pedagogy a podporovat jejich odborný růst.
- Navázat spolupráci s organizacemi Rytmik, Věda nás baví s cílem rozšířit nabídku přírodovědných kroužků.
- Zvát do vyučování odborníky z řad rodičů.
- Zařazovat do výuky badatelské metody.
- S žáky 4. a 5. ročníku pokračovat na venkovních políčcích při výuce pěstitelských prací.
- Žáky 4. a 5. ročníků seznámit ve školních dílnách v praktických činnostech se zpracováním dřeva a kovu.
- Seznámit žáky 2., a 3. ročníku s prostředím školních dílen.
Hlavní cíle v oblasti podpory žáků nadaných i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v tomto školním roce
- Nabízet žákům mimoškolní aktivity pro podporu nadání ve spolupráci s organizacemi Mensa, Talnet apod.
- Ve spolupráci s MU Brno se podílet na vývoji her pro testování schopností žáků
- Vyhledávat a pečovat o nadané žáky. Umožnit jim všestranný rozvoj podle jejich schopností.
- Uplatňovat individuální přístup, používat odlišné metody, formy práce a hodnocení, respektovat individuální tempo, posilovat motivaci žáka.
- Zachovat a dále zkvalitňovat činnost školního poradenského pracoviště při vyhledávání a péči o nadané žáky.
- Pokračovat v projektu Prevence školní neúspěšnosti, jehož cílem je mimo jiné podpora žáků pomocí doučování.
Prostředky k dosažení cílů
- Úzce a pravidelně spolupracovat s pracovníky ŠPP. Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením, kontrolovat, zda jsou o problémech žáků informováni všichni vyučující žáka. Individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti.
- Problematiku zařazovat pravidelně na jednání pedagogických rad a porad, zaměřit na ně i další vzdělávání pedagogických pracovníků. Výchovný poradce upozorní zákonné zástupce na dobu platnosti doporučení.
- K vyhledávání nadaných žáků využívat vypracovaný manuál.
- Pro žáky ohrožené školní neúspěšností organizovat doučování ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity.
- Poskytovat konzultační hodiny rodičům podle jejich potřeby.
- Po vyšetření žáka v PPP a dodání materiálů s doporučeními se sejít s rodiči a vyjasnit si závěry vyšetření a upřesnit následující postupy.
- Spolupracovat s odborníky s PPP, SPC, OSPOD, a dalšími organizacemi.
- Vytvářet individuální vzdělávací plány, pravidelně je vyhodnocovat.
- V hodinách Čj a M bude pro žáky se SVP nadále probíhat skupinová speciálně pedagogická péče, kterou zajistí dvě speciální pedagožky.
- Nadále podporovat a rozvíjet logopedickou péči. Logopedická péče a intervence bude probíhat pod vedením speciálního pedagoga mimo dobu výuky.
- Pokračovat v činnosti Klubu šikovných dětí a s Mensou.
- Pravidelně pořádat žákovské vědecké konference.
- Pořádat workshopy – zvát zajímavé osobnosti, prezentovat pokusy.
Hospodářská činnost školy
Hlavní cíle v materiálně technické a ekonomické oblasti v tomto školním roce
- Nadále usilovat o modernizaci objektu a materiálně technického vybavení školy.
- Ve spolupráci se zřizovatelem vybudovat v přírodní učebnu a odpočinkovou herní zónu.
- Ekonomicky hospodárně zacházet s rozpočtem školy, aktivně přistupovat k získání dalších finančních prostředků (granty, projekty, spolupráce s občanskými sdruženími, doplňková činnost).
Prostředky k dosažení cílů
- Postupně dokončit vybavení tříd novým nábytkem.
- Realizovat obnovu serverů.
- Veškeré kroky konzultovat se zřizovatelem a s jeho přispěním je realizovat.
Řídicí a personální činnost – trvalé cíle
- V řízení a vedení zaměstnanců zachovávat demokratický styl s participací co nejširšího okruhu pracovníků.
- Dbát na provázanost plánu v době sestavování ročního plánu (návaznost na koncepční plány).
- Svolávat provozní porady (alespoň 1x měsíčně nebo v případě potřeby), pedagogické rady (min. 4x ročně).
- Pravidelně vyhodnocovat dosahování vzdělávacích cílů školy.
- Pravidelně vést hodnotící rozhovory s jednotlivými zaměstnanci. Výsledky rozhovorů využívat pro zlepšení řízení školy.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti řízení v tomto školním roce
- Kvalitní a dobrou organizací a plánováním vytvářet optimální podmínky pro úspěšné plnění cílů školy.
- Pracovní úkoly a rozhodovací pravomoci delegovat na co nejnižší úroveň, využívat k tomu jak vedoucí pracovníky školy, tak pedagogy, vykonávající specializované činnosti – výchovný poradce, metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO, koordinátor předmětů, uvádějící učitel.
- Pečovat o odborný růst pedagogických pracovníků.
- Uplatňovat demokratické metody vedení, snažit se o spravedlivý přístup, dát možnost vyjádřit odlišný názor v otevřené diskuzi.
- Vytvářet stabilní pracovní tým a pozitivně motivovat zaměstnance, povzbuzovat jejich iniciativu.
- Odměňovat inovativní a tvořivou práci.
- Systematicky se věnovat novým pracovníkům, nejen na začátku školního roku, ale i v jeho průběhu. Vytvořit manuál pro nové pracovníky.
- Změnit náplň práce uvádějících učitelů.
Prostředky k dosažení cílů
- Všechna závažná rozhodnutí projednávat předem na pedagogických a provozních poradách, informovat prokazatelným způsobem zaměstnance.
- Prezentovat konkrétní zásluhy jednotlivých pracovníků.
- Umožňovat a podporovat DVPP v oblastech, které souvisí s prioritami školy.
- Pokračovat v každoročních závěrečných pohovorech s pedagogy.
- Věnovat se pracovníkům školy, kteří nově nastupují. Přidělovat jim uvádějící učitele.
- Organizovat neformální setkání pracovníků školy (víkendové lázeňské pobyty, výjezdní porady, setkávání při významných dnech např. Den učitelů, vánoční posezení apod.)
Kontrolní činnost školy – trvalé cíle
- Kontrolní činností pokrýt všechny činnosti školy.
- Při kontrolní činnosti se zaměřit na postižení celkového charakteru výuky - zda se vyučující omezuje jen na odbornou výuku, nebo zda dokáže vhodným způsobem formovat vývoj žáků, ovlivňovat jejich postoje. Sledovat jakým způsobem to činí, zda ve všech dětech dokáže respektovat jejich osobnost a individuální cestu vývoje.
- V práci pedagogů i žáků sledovat a oceňovat jejich přínos pro vytváření image školy, propagace její práce na veřejnosti. Každý pedagog by měl v rámci výuky svého předmětu nejen předávat vědomosti a dovednosti, ale přispívat k vytvoření kladného vztahu žáka k předmětu, hledat nové formy práce, propagovat svoji činnost na veřejnosti.
- Využívat všech forem kontrolní činnosti. Realizovat poradenské návštěvy v hodinách s dalšími učiteli, návštěvy vyučovacích hodin jedné třídy v průběhu celého dne, realizovat kolegiální poradenství.
- Hospitační a kontrolní činnost bude zaměřena na uplatňování zásad osobnostně sociální výchovy ve výuce, partnerského přístupu k žákům, zaměření na základní učivo a respektování individuálních zvláštností žáků.
- V tomto školním roce bude hospitační činnost zaměřena na práci II. stupně.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti evaluace školního vzdělávacího programu a výsledků vzdělávání v tomto školním roce
- Ověřovat a zvyšovat kvalitu výchovy a vzdělávání.
- Ověřovat, zda vzdělávací program akceptuje individuální zvláštnosti žáků.
- Pravidelně hodnotit vývoj úrovně výsledků vzdělávání.
- Vyhodnocovat, zda žáci zvládají očekávané výstupy.
Prostředky k dosažení cílů
- Realizovat a vyhodnocovat výsledky anket (pro rodiče, žáky, učitele). Vyhlásit v dubnu anketu pro rodiče.
- Využívat testování Kalibro, vlastní evaluaci a další formy zjišťování úrovně kvality vzdělávání.
- Sledovat úroveň absolventských prací a veřejných vystoupení žáků.
- Sledovat úspěšnost při přijímacím řízení.
- Sledovat úspěšnost žáků při dalším studiu.
- Provádět ankety, řízené rozhovory s žáky a učiteli.
Klima školy
Hlavní cíle v oblasti spolupráce s rodiči a s veřejností v tomto školním roce
- Včas a objektivně informovat rodiče o výsledcích nebo případných obtížích jejich dětí a o činnosti školy
- Vtáhnout rodiče do procesu vzdělávání jejich dětí. Reagovat na připomínky rodičů a potřeby školy.
- Neustále zvyšovat prestiž a dobré jméno školy.
- Propagovat činnost školy v tisku.
- Spolupracovat se zřizovatelem – ÚMČ Brno Líšeň.
- Spolupracovat s ostatními líšeňskými školami a mateřskými školkami.
- Spolupracovat s ostatními institucemi v městské části např. OSPOD, Salesko, KC Líšeň, Mensou ČR.
Prostředky k dosažení cílů
- Pravidelně informovat rodiče o rozvoji jejich dítěte v průběhu výchovně vzdělávacího procesu třídní schůzky, hovorové hodiny, výchovné komise.
- Využívat moderních technologií pro informovanost rodičů – Edookit.
- Setkávání učitel – rodič - žák, v době hovorových hodin nebo dle aktuální potřeby.
- Pořádat setkání s rodiči i mimo třídní schůzky a hovorové hodiny např. besídky pro rodiče, veřejné absolventské práce, dny otevřených dveří, ukázkové hodiny apod.
- Pořádat besedy pro rodiče.
- Nabídnout rodičům služby ŠPP (výchovné a vzdělávací plány, integrace, pomoc s domácí přípravou,…).
- Být rodičům nápomocni při výběru dalšího studia jejich dítěte.
- Velmi úzce spolupracovat se školskou radou a spolkem rodičů.
- Informovat o činnosti školy pravidelně v Líšeňských novinách, na webových stránkách školy.
Roční plán je otevřený dokument, který je možno doplňovat a připomínkovat. Vychází z něj plány všech koordinátorů vyučovacích předmětů, pedagogických a ostatních pracovníků. Vyhodnocení plnění úkolů za školní rok bude vypracováno vždy v červnu příslušného školního roku. Připomínky budou zapracovány do plánu na příští školní rok. Plán byl schválen pracovníky školy na provozní poradě 17. 9. 2019 a projednán školskou radou dne 15. 10. 2019.
17.9.2019
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy
Přílohy ročního plánu:
1. Rozvaha na šk. rok 2019/2020
2. Koncepce rozvoje školy 2015 - 2020
3. Program EVVO na školní rok
4. Učební plány pro příslušný školní rok
5. Nabídka volitelných a nepovinných předmětů v příslušném školním roce
6. Plány jednotlivých skupin předmětů a plány pedagogických pracovníků
7. Plán Školního poradenského pracoviště
8. Seznam zaměstnanců školy
9. Nabídka kroužků Centra volného času pro příslušný školní rok
10. Koncepce kontrolní činnosti vedení školy, plán hospitační činnosti
11. Plán třídních schůzek, provozních a pedagogických rad
12. Přidělování nenárokových složek platu pedagogickým pracovníkům
13. Plán personálního rozvoje pracovníků školy
14. Návrh rozpočtu z obce s plánem oprav
15. Plán práce školní družiny 2019 – 2020
17. Koncepce rozvoje ŠD 2017 – 2020